Субота, 23.11.2024, 21:09
Вітаю Вас Гість | RSS

Писарівський НВК "ЗШ І-ІІІ ст. - ДНЗ"

Категорії розділу
Афоризми
Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 100
Форма входу

Каталог статей

Головна » Статті » Вчителям

Розвиток творчих здібностей обдарованих дітей

ТЕМА. Розвиток творчих здібностей обдарованих учнів.

МЕТА: розвиток властивостей пам'яті, сприймання, уваги, уяви, мислення,

формування навиків активного творчого пошуку, мотиваційної спрямованості пошуку нестандартних рішень, виховання підвищеної самооцінки, самовиховання, самовдосконалення.

АКТУАЛЬНІСТЬ:

відомо, що обдаровані діти не сприймають готовий виклад матеріалу, а повинні працювати самостійно,творчо. Вчитель має організувати процес самостійного засвоєння матеріалу за допомогою індивідуальних програм розвитку обдарованих та здібних дітей, застосовуючи при цьому творчі завдання, спостереження, експерименти, досліди, аналіз, синтез, аналогії, задачі на кмітливість.

Обдарована дитина шукає спілкування з дорослими, бо ті розуміють її краще, ніж однолітки, які часто насміхаються, дають прізвиська. Обдаровані діти часто перебільшено емоційні, вони запальні, легко збуджуються через дрібниці, але це не вередування, а виявлення багатства їх натури. Творчі діти рідко бувають спокійними, вони страждають від своєї винятковості, але багатьох рятує тонке відчуття гумору, вони цінують його, у них особлива мова, особливе сприйняття. Тому такі якості обдарованих дітей вимагають особливого підходу до них і не випадково за рішенням Всесвітньої організації охорони здоров’я входять до "групи ризику". Вони потребують особливого виховання, спеціальних індивідуальних навчальних програм, спеціально підготовлених вчителів, психологів.

ЗАВДАННЯ:

  1. Пізнати себе та інших з позиції творчої своєрідності.
  2. Прийняття цінності інших поглядів.
  3. Формування партнерської позиції у спільній творчій діяльності, спілкуванні,співпраці.
  4. Розширення уявлень про власне творче "Я".
  5. Корекція пізнавальних процесів.

ОБЛАДНАННЯ: робочі зошити, картки з завданнями, комп'ютер, розрізні картки, клубок ниток, кольорові олівці.

ОЧІКУВАНИЙ  РЕЗУЛЬТАТ: усвідомлення обдарованими учнями свого творчого потенціалу, креативності, розвиток навичок і вмінь керувати творчими здібностями, емоціями, подолання бар'єрів, які обмежують творчий потенціал, виховання самоповаги, позитивної самооцінки..

ФОРМА РОБОТИ: групова.

КІЛЬКІСТЬ УЧАСНИКІВ: 8-12.

ТРИВАЛІСТЬ ЗАНЯТТЯ: 1 година. 

Змістовна частина

Програма розвитку творчих здібностей

Тематичний план

№ з/п Мета заняття Розвивальні вправи
1. Прищеплення навиків роботи в групі.
Удосконалення навичок активного мовлення, збагачення словникового запасу.
  1. Гра "Знайомство". Діти розбиваються по парах і розповідають один одному про себе. Потім учасники кожної пари презентують свого товариша.
  2. Вправа "Рими". Придумати якнайбільше рим до запропонованих слів: палка, квітка, вікно, дитина, гілка, доля.
  3. Вправа "Придумай казку". Придумати казку,використовуючи заданий набір слів: "Дівчинка, ліс, річка, метелик, лісовичок".
  4. Вправа "Перелік назв до розповіді". Береться розповідь або повідомлення, потрібно дібрати якнайбільше заголовків, по змісту.
2. Розвиток гнучкості мислення, уміння логічно розмірковувати, нестандартно підходити до розв’язання проблеми.
  1. Вправа "Пошук загального". Беруться слова, малопов’язані між собою. Необхідно записати якнайбільше ознак, характерних для цих предметів.
  2. Вправа "Пошук відмінностей". Дітям пропонуються пари малюнків між якими потрібно знайти 10 відмінностей.
  3. Задачі на уважність. Спробуйте розмістити 10 стільців в одній кімнаті так, щоб біля кожної з чотирьох стін було розташована однакова кількість стільців. Скільки чисел 5 у ряді від 1 до 100. Було 9 аркушів паперу. Деякі з них розрізали на 3 частини. Усього стало 15 аркушів. Скільки аркушів паперу розрізали. Коли воду можна в решеті носити?
3. Розвиток властивостей мислення, фантазії, творчої уяви, вміння створювати найоригінальніші образи, здатності легко переходити від одних зв'язків до інших.
  1. Вправа "Виключення зайвого слова". Із запропонованого ряду слів виключити те, що не має загальної особливості. Веселий, сумний, швидкий, смачний, обережний. Ділення, додавання, віднімання, число, множення. Дощовий, морозний, хмурий, вітряний.
  2. Вправа "Класифікація предметів". Називаються різноманітні предмети, наприклад: жук, хвиля, кактус, пісок. Потрібно класифікувати ці предмети.
  3. Вправа "Пошук протилежних понять". Мокрий - ? Дощовий, сирий, сухий, вологий. Стояти - ? Мчатися, повзти, лежати, сидіти.  Широкий - ? Високий, короткий, вузький.
  4. Вправа "На що схожа фігура". У вправі використовуюсь картки із зображенням різноманітних фігурок. Учасники отримують завдання придумати, на що вони схожі.
4. Створення атмосфери творчого пошуку, формування уміння створювати образні узагальнення, розвиток творчої та просторової уяви, властивостей уваги, пам’яті, навичок активного мовлення.
  1. 1. Задачі на кмітливість. Скільки чисел 10 в ряді чисел від 1до 1000?  Чого  не можна зробити в космосі? Назвати слово, що складається з 3-х складів, а вказує на 33 букви. Якої хвороби не буває на землі? З якого посуду не їдять?      
  2. Вправа "Складання картинок з геометричних фігур".
  3. Вправа "Асоціації". Назвати, з яким предметом, явищем, дією асоціюються названі слова: зима, колесо, урок, театр, банан, школа, ключ.
5. Розвиток гнучкості і оригінальності мислення, уміння грамотно виражати і оформлювати зміст своїх думок, розвиток просторової уяви, уміння створювати цілісний образ з частин.
  1. 1. Вправа "Логічні задачі". Йшли юрбою: Теща з зятем та чоловік із дружиною, мати з дочкою, та бабуся з онукою, та дочка з батьком. Скільки всіх? Якщо будинки по вулиці пронумерувати від 1 до 50, то скільки разів зустрічається цифра 4?
  2. Вправа "Узагальнення". Підібрати узагальнююче слово до ряду понять. День, ніч, ранок, вечір - ? Бузок, жасмин, шипшина - ? Лопата, молоток, мітла - ?
  3. Вправа "Складання цілого з частин". Скласти розрізані на частини картонні фігурки різних тварин, рослин, предметів.
6. Розвиток уяви, творчого мислення, формування потреби у самовдосконаленні; здатності швидко і чітко інтерпретувати художні образи, навчання спостережливості.
  1. Вправа "Визначення змісту ситуацій по заданому образу". Діти, об’єднанні у підгрупи, отримують завдання створити у вигляді малюнка, або словесного опису який-небудь емоційний образ(людина із сонцем у середині).
  2. Вправа "Намалюй емоцію". Намалювати емоції та почуття: радість, горе, сум, біль, співчуття, страх, здивування, любов,злість. Діти по черзі презентують свої малюнки. 
7. Розвиток уваги та уяви, фантазії, створення умов для пошукової діяльності дітей, орієнтація на нестандартний підхід.
  1. Вправа "Аналогії". Підібрати аналогію до другої пари слів. Темний – світлий, мокрий - ? Годинник – час, термометр - ? Ліс – дерево, газон - ? Дорога – машини, небо - ?
  2. Задачі на кмітливість. У трьох братів по дві сестри. Скільки всього дітей в родині? Що міститься у мильній бульбашці? 6 картоплин зварилися за 30 хв, за скільки хв. зварилася одна картоплина?
  3. Вправа "Закінчити оповідання". Зачитується початок оповідання. Завдання – скласти якнайбільше різних варіантів його закінчення. Наприклад:
  4. "Повернувшись додому, я вирішив помити руки. Відкрив кран, і несподівано…"
8. Орієнтація на пошук нестандартного, оригінального рішення у ситуації; розвиток уяви, самоусвідомлення власних особистісних властивостей.
  1. Вправа "Аналіз поведінки людей". Пропонуються ситуації, які потрібно обговорити. "На перерві ти заходиш в клас, а там класний керівник про щось розмовляє з батьками твого друга. Як ти поведешся у даному випадку? "Порадь, як можна уникнути конфлікту у стосунках з рідними, однокласниками."
  2. Вправа "Пізнай себе". Учасникам групи, пропонується заплющити очі та уявити себе будь-якою рослиною, твариною, предметом. Проводиться аналіз та самоаналіз образів.
9. Формування прагнення до самовдосконалення, самовираження, удосконалення комунікативних можливостей. Відпрацювання навичок роботи в групі. Підвищення самооцінки учасників.
  1. Техніка "Малювання за допомогою клубка". Розмотуючи нитку, створюється на підлозі певні фігури. Клубок передається один одному. Обговорення.
  2. Вправа "Подарунок". Учасники групи дарують один одному уявні подарунки із поясненням, та побажанням.
  3. Підведення підсумків роботи корекційних занять. Учасники групи по черзі висловлюють свої враження від занять і побажання на    шматочках кольорового паперу, що мають вигляд пелюстки.

 

Категорія: Вчителям | Додав: pisarivka (18.11.2012)
Переглядів: 1979 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *:
Пошук
Погода
Цей день в історії
Свята та події
Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання

Copyright MyCorp © 2024